Kroon
Jorèn Kroon
3IV2
Stageverslag 1
Mijn stagebedrijf

Jorèn Kroon | Coen van Meijeren | Ron Spitse | Stageverslag 1 | 29-03-2018

Inleiding

Mijn naam is Jorèn Kroon, ik ben 18 jaar oud en volg de opleiding Interactieve vormgeving aan het Grafisch Lyceum te Utrecht. Deze opleiding duurt 4 jaar. Na 2,5 jaar les te hebben gehad moeten we twee keer 5 maanden stage lopen.

Via het Bureau BedrijfsContacten (BBC) hebben we een aantal bedrijven op moeten zoeken waar we graag stage zouden willen lopen. Van deze bedrijven hebben we een lijstje gemaakt en ingeleverd bij het BBC. Omdat er twee klassen van de opleiding stage moeten lopen geeft het BBC aan bij welk bedrijf jij mag gaan solliciteren. Je wordt dus gelinkt aan een van de bedrijven die op jouw lijst staat. Zij doen dit zodat er bij een bedrijf niet meerdere studenten gaan solliciteren, en als er al een stagiair loopt hier niemand meer gaat solliciteren.

Comm.On stond eigenlijk nog niet op mijn lijst. Nadat ik bij mijn eerste bedrijf had gesolliciteerd kwam Ron (mijn stagebegeleider) met het bedrijf uit Bodegraven. Op mijn lijst stonden eigenlijk alleen bedrijven uit Utrecht en die richting. Ron vertelde me dat er al iemand aan zijn laatste stageperiode was begonnen bij dit bedrijf, en dat het een erg leuk bedrijf voor mij zou zijn. Toen ben ik gaan kijken wat voor werkzaamheden ze binnen Comm.On uitvoeren, en ben ik mijzelf gaan verdiepen in het bedrijf.

De werkzaamheden, de grootte van het bedrijf en het feit dat het voor mij makkelijk te bereiken was sprak mij erg aan. Dus ben ik hier gaan solliciteren en later ook langs geweest om van de sfeer te proeven. Vanaf hier begon mijn stage bij Comm.On.

Verwachtingen

Hoe zal een week verlopen binnen het bedrijfsleven? Hoe zullen ze mij binnen het bedrijf opvangen? Wat voor opdrachten zal ik allemaal gaan maken? En hoe is het nou om binnen een bedrijf in een team te werken? Dit zijn allemaal vragen die ik had voordat deze stageperiode begon.

Voor mijn eerste stageperiode verwacht ik dat ik dat ik vooral veel kom te weten over het echte bedrijfsleven. Zo verwacht ik te zien wat voor taken er allemaal komen kijken bij verschillende projecten en hoe ze hier bij Comm.On mee omgaan. Eerder heb ik nog niet langer dan een week meegelopen bij een bedrijf, dus dit zal ook even wennen zijn.

In het algemeen verwacht ik in de eerste periode veel aan mijn leerdoelen te werken. Niet elk leerdoel zal ik gehaald hebben aan het eind van deze stageperiode, maar ik denk wel dat ik veel te maken kan krijgen met mijn leerdoelen.

Ik ben benieuwd wat voor werkzaamheden er allemaal plaatsvinden, hoe mensen met verschillende vaardigheden samenwerken aan een project om het beste eruit te halen en hoe er met klanten om wordt gegaan.

Leerdoelen

1. De basis van Sass leren kennen en hier binnen websites mee werken.
Ik heb al is van Sass en Scss gehoord maar hier nog nooit mee gewerkt. Mijn doel deze eerste stageperiode is om een aantal keer met Sass gewerkt te hebben. Ik wil de basis van Sass zelf kunnen gebruiken in mijn tweede stageverslag. Dit doel is acceptabel omdat ze hier binnen Comm.On Sass gebruiken om de websites mee op te zetten. Ik wil dit doel binnen mijn eerste stageperiode bereiken. Dit moet zeker haalbaar zijn omdat ze het gebruiken bij heel veel projecten, en ik kan al redelijk goed CSS waar Sass vanaf stamt.

2. Mijn Wordpress vaardigheden verbeteren en met het eigen thema werken binnen Wordpress.
Op het moment kan ik echt alleen nog de basis van Wordpress, maar omdat je er zoveel meer mee kan wil ik mijn Wordpress vaardigheden graag verbeteren. Ik wil binnen Wordpress met verschillende plugins leren werken en het eigen thema van Comm.On ontdekken. Aan het eind van deze stageperiode wil ik weten wat je allemaal kan met het eigen thema van Comm.On. Dit doel is haalbaar en acceptabel omdat het eigen thema bij elke Wordpress site wordt gebruikt.

3. Git ontdekken en hiermee leren te werken.
Ik wil Git leren kennen en hier een aantal keer mee werken. Aan het eind van de stageperiode wil ik weten hoe ze Git binnen Comm.On gebruiken, de basis hiervan begrijpen, en ontdekken wat je er allemaal mee kan. Dit doel is acceptabel en haalbaar omdat er met een Git programma gewerkt wordt bij Comm.On, en je dit nodig hebt als je met meerdere mensen aan een project werkt.

Comm.On

Comm.On is een communicatiebureau dat gevestigd is in Bodegraven. De eigenaar en oprichter van het bedrijf is Coen van Meijeren. Er wordt gefocust op communicatie, design en online.

Omdat Comm.On meerdere werknemers heeft, die verschillende specialiteiten beheersen, kunnen ze zich op meerdere vakgebieden richten. Hierdoor hebben ze dus een breder aanbod om meer klanten te kunnen werven met verschillende verlangen.

Het begin

Coen volgde de opleiding Communicatie in Ede. Op school hadden ze een project waarbij ze voor echte klanten moesten werken. Dit deed mij meteen denken aan de lessen Bureau die wij bij ons op school hebben. Binnen dit project hadden groepjes eigen bedrijven. Coen had samen met 5 vrienden een bedrijfje dat ze Comm.On noemden. Met dit bedrijfje deden ze kleine opdrachten voor klanten.

Na een half jaar gingen ze nog maar met z’n drieën verder. Twee vrienden van de groep haakte af, en aan het einde van de opleiding was Coen eigenlijk de enige die nog verder ging om de kleine opdrachten van hun klanten bij te houden.

Nadat hij zijn opleiding had afgerond ging hij werken bij Instruct. ‘s Avonds en in het weekend werkte hij daarnaast nog aan opdrachten om het bedrijf, dat uit school is gestart, staande te houden. Later ging hij minder werken bij Instruct omdat hij toen ook bij Blooms werkte, het bedrijf van zijn vriendin. Hij werkte dus aan opdrachten voor zijn eigen bedrijf, voor Blooms en voor Instruct. Dat werd hem allemaal net iets te veel. Het idee was om te stoppen met zijn eigen bedrijf en fulltime bij Instruct te gaan werken. De directeur van Instruct was het echter niet eens met beslissing over zijn toekomst binnen Instruct.

Vanaf 1 januari 2013 is Coen zich volledig gaan richten op zijn eigen bedrijf, Comm.On. De eerste drie maanden is hij zich gaan focussen op zijn eigen site en netwerken om connecties op te bouwen.

De eerste grote opdrachtgever die Coen met zijn bedrijf had in de tijd dat hij nog voor Instruct werkte was MrBen. Bij MrBen was Willeke het contactpersoon voor de opdrachten waar Coen aan werkte. Toen Coen zich later volledig op Comm.On richtte was Willeke met zwangerschapsverlof, en omdat ze elkaar al kende vroeg Coen haar om zich bij Comm.On aan te sluiten. Comm.On bestond nu dus uit twee personen.

In 2014 sloot Rogier zich aan bij Comm.On. Hij werkte bij Business Club Alphen en kende Coen hier ook van. Toen er bij de Business Club geen werk meer voor hem was kon hij bij Comm.On aan het werk als Front-end developer.

Tussendoor zijn er nog een aantal medewerkers bij Comm.On komen werken. Later kwamen ook Aris, Ruth en nu ook Vincent, werken bij Comm.On. Zij werken er tot op de dag van vandaag nog steeds, en zijn ook mijn collega’s.

Verhuizing

Vanaf het moment dat Coen meerdere mensen had bij Comm.On heeft hij in het pand bij zijn vader een kantoorruimte gehuurd. Hier heeft Comm.On zich bijna 5 jaar lang gevestigd.

Sinds juni 2017 zit Comm.On op een nieuwe locatie in Bodegraven aan de Prins Hendrikstraat. Aan de verbouwing hebben ze het meeste zelf gedaan. Het is een erg mooi pand met een leuke sfeer en indeling.

Collega’s

Ik ben Coen van Meijeren, 32 jaar en eigenaar van Comm.On. Vastgeroest in Bodegraven, waar ik geboren, getogen en altijd werkzaam ben geweest. Ik adviseer klanten op het gebied van marketing- & communicatie strategie, zorg ervoor dat het werk wordt binnengehaald en dat de projecten intern soepel verlopen.

Ik ben Willeke Vooijs en ben bij Comm-On verantwoordelijk voor de online marketing. Zowel betaalde campagnes als organische vindbaarheid.

Ik ben Aris Schlingmann. In 2016 ben ik bij Comm.On komen werken als PHP web developer. Daarvoor heb ik ruim 11 jaar bij een softwarebedrijf gewerkt als applicatie programmeur, maar na verloop van tijd vond ik daar geen uitdaging meer in. Ik wilde graag de overstap naar web development maken en de vacature bij Comm.On sloot perfect aan bij wat ik zocht: een jong en klein bedrijf, met de ambitie om te groeien en gevestigd in mijn eigen woonplaats! Mijn werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het ontwikkelen en uitbreiden van webshops o.b.v. het PrestaShop platform. Het meeste werkplezier haal ik uit het ontwikkelen van maatwerk functionaliteit voor webshops: iets ontwikkelen wat nog niet bestaat en dat aansluit op de wensen van de klant. Webdesign, ontwerp en opmaak ligt mij wat minder. Gelukkig zijn er collega's die daar wel goed in zijn.

Ik ben Rogier Otte en afgestudeerd aan de HRO te Rotterdam en ik zit boordevol creativiteit. Of het nu gaat om het ontwerpen van websites, huisstijlen, flyers, logo’s of drukwerk: ik ben er altijd mee bezig. Bij Comm.On werk ik als front-end developer. Creativiteit is mijn passie, ik heb me altijd verdiept in de nieuwste ontwikkelingen op het online gebied. Door deze twee te combineren heb ik de perfecte baan bij Comm.On gevonden.

Ik ben Ruth Roos en werk bij Comm.On als administratief medewerkster. Daarnaast verzorg ik de social media voor verschillende bedrijven.

Ik ben Vincent Hogendoorn. Ik werk 2 dagen in de week bij Comm.On als front-end developer. Voordat ik hier ben gaan werken liep ik hier stage. Op het moment ben ik mijn opleiding aan het afronden.

Geen foto

Mijn naam is Ivo Lanjouw en ik ben een Applicatie- en mediaontwikkelaar stagiair bij Comm.On. Ik houd mij vooral bezig met de backend van applicaties en websites.

Expertise

Comm.On focust zich op communicatie, design en online.

Binnen de communicatie doet Comm.On aan crossmediale campagne, marketing communicatie, social media, direct marketing en advertentiecampagnes. Dit zijn vooral de werkzaamheden van Coen en Willeke.

Onder de richting design valt webdesign, logo en huisstijl, identiteit en merkstrategie, brochures en flyers, magazines en tijdschriften en signing. Hier wordt ook weer aan gewerkt door Coen met de hulp van Rogier en tegenwoordig werk ik ook veel op het gebied van design.

Online bestaat uit website, webshop, website optimaliseren, online adverteren, content management, e-mailmarketing en support en hosting. Wat betreft de technische kant van online zijn dit meer de richtingen van Aris en Rogier, alhoewel Coen ook in dit gebied zich sterk kan maken om een handje te helpen. Willeke gaat bij online ook weer over de marketing. Ivo, de andere stagiair werkt veel in dit gebied en ook ik heb aan een aantal van deze werkzaamheden gewerkt.

Van gesprek tot oplevering

Bij elke expertise zijn er verschillende werkzaamheden die gedaan moeten worden door verschillende personen. Wel verloopt het proces vrijwel overal hetzelfde.

Wanneer er een klant contact heeft gelegd en een opdracht bij Comm.On neer wilt leggen wordt deze uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens een uitgebreide intake wordt bepaald wat de klant precies wilt. In dit gesprek wordt rekening gehouden met de wensen, eisen, voorwaarden en ideeën van de klant.

Op basis van het gesprek, de doelgroep, en het budget wordt er een voorstel gedaan. Daarna wordt het product ontwikkeld. Tijdens dit proces wordt gekeken of het product naar tevredenheid wordt gemaakt.

Als het eindproduct dan daar is, goedgekeurd is en is opgeleverd, wordt er achteraf altijd gezorgd dat alles up to date blijft. Daarnaast biedt Comm.On snelle service en doordat het een klein team is heeft de klant altijd te maken met een vast contactpersoon die het project en de situatie door en door kent.

Tafelvoetbal

Naast alle gezellige werkzaamheden die worden verricht is er natuurlijk ook plaats voor een serieus potje tafelvoetbal. Meestal wordt er na de lunch een potje tafelvoetbal gespeeld. Ze zijn erg aan elkaar gewaagd. Of het nou 1 tegen 1 of 2 tegen 2 is.

Op vrijdag hebben we na werktijd af en toe een tafelvoetbal toernooitje. Hier ging het er dan ook erg fanatiek aan toe, wat het wel erg leuk maakt. Zo’n toernooitje heb ik nog niet gewonnen maar ik leer het hier in ieder geval van de beste. Één doel dat ik kan invullen bij de volgende periode is dan ook het verslaan van een collega tijdens een potje tafelvoetbal. (Dit is me tot nu toe nog niet gelukt).

Bedrijfsorganisatie

Binnen Comm.On wordt er met een aantal verschillende programma’s gewerkt. Sommige van deze waren nieuw voor mij. Deze heb ik dus moeten ontdekken, maar ik kan er nu met de meeste al goed mee omgaan en vindt alles wat er wordt gebruikt ook erg handig en nuttig. De kwaliteit wordt gewaarborgd door met goede, duidelijke programma’s en tools te werken, en alles wordt voor oplevering besproken binnen het bedrijf of met de opdrachtgever zelf.

Structuur

Bij Comm.On hebben we een online server waar alles wat wordt gebruikt bij projecten wordt opgeslagen. Alles dat op de server wordt verzameld wordt gestructureerd opgeslagen zodat het makkelijk vindbaar is. Iedereen binnen het bedrijf kan inloggen op de server met eigen inloggegevens.

Op de server staat eigenlijk alles. Wachtwoorden, templates en alle projecten. De projecten staan op de server met als naam het jaar waarin het project gestart is en een cijfer daar achter. De naam van alles wat onder dit project wordt opgeslagen begint ook weer met hetzelfde jaartal en cijfer. Hierdoor kun je aan de eerste cijfers van een bestand meteen zien onder welk project het thuis hoort.

Deze server kan sinds kort ook buiten het bedrijfspand bereikt worden via een VPN. Als het nodig is kan je vanuit huis bij de server om aan projecten te werken of nog wat op of van de server te halen.

De server is erg goed en duidelijk gestructureerd. Dit is erg belangrijk bij een bedrijf en zeker als het bedrijf meerdere werknemers heeft. Als je een bestand zoekt is het makkelijk te vinden doordat alles logisch is ingedeeld. Ook is het natuurlijk handig dat alle bestanden op een server staan zodat iedereen erbij kan en er nooit bestanden kwijt kunnen raken door een defecte computer bijvoorbeeld. Ik gebruik de server vooral om wachtwoorden op te zoeken en natuurlijk om alles van alle projecten waar ik aan werk op te slaan.

Communicatie

Binnen Comm.On wordt er met Activecollab gewerkt. Activecollab is een project management tool. Hiermee kun je projecten bijhouden en binnen deze projecten hier met elkaar over communiceren. Iedereen binnen het bedrijf heeft hierop een eigen account. Samen met alle werknemers zitten we in een groep binnen Activecollab. Zo kunnen projecten worden aangemaakt waar aan gewerkt moet worden. Aan een project kan je subtaken hangen.

Wanneer je een taak van een project hebt voltooid kan je dit afvinken en aangeven hoeveel tijd je hieraan hebt besteedt. Op deze manier wordt er bijgehouden hoeveel tijd er in bepaalde opdrachten zit, zo kan dit meteen doorgegeven worden aan de klant.

Iedereen heeft zijn eigen dashboard in Activecollab. In dit dashboard vind je alleen jouw werk. Je kan zien welke projecten er lopen, waar je aan meewerkt en welke projecten er komen of al voltooid zijn.

Wanneer je binnen projecten nieuwe taken creëert kan je kiezen aan wie van de groep je de taak toewijst. Ook kan je bestanden, informatie en een opleverdatum toevoegen aan een taak. Als de taak is toegevoegd kan je onder de taak commentaar geven. Elke doordeweekse dag krijg je een mailtje met alle taken die voltooid zijn en de taken die nog gedaan moeten worden.

Ik vind Activecollab een erg handige tool om te gebruiken. Zeker omdat er zoveel projecten en taken lopen. Het is overzichtelijk en je kan makkelijk zien wie wat moet doen of heeft gedaan binnen een project. Ook is het erg nuttig dat je meteen de gewerkte uren in kan voeren. Op deze manier is er per project en taak te zien hoelang iemand er aan heeft besteed en kun je dit factureren. Wel betrap ik mezelf er op dat ik af en toe vergeet de tijd in te voeren hoe lang ik aan een opdracht heb gewerkt. Je ziet elke dag welke taken er lopen en waar je aan kan werken. Wanneer er nieuwe taken aan jou zijn toegewezen krijg je hier ook een mailtje over.

Programma’s

Er zijn twee mensen met een Adobe Creative Cloud account. Zo kunnen er altijd vier apparaten ingelogd zijn. Er wordt gewerkt met Photoshop, Illustrator en veel met Indesign. Photoshop is vooral voor het maken van banners of aanpassen van afbeeldingen. Indesign wordt gebruikt voor het ontwerpen van print- en drukwerk.

Alle programma’s die worden gebruikt zijn van goede kwaliteit. Dit is om het beste mogelijke eindproduct aan te leveren bij de opdrachtgever.

De meeste sites worden in HTML gemaakt en dan omgezet naar Wordpress. Ook wordt er Prestashop gebruikt voor klanten die een webshop willen. Aris heeft veel verstand van Prestashop en werkt dan ook aan de projecten waar dit wordt gebruikt.

Werkplek

Niet elke dag zit ik aan hetzelfde bureau. Een aantal dagen per week werk ik vanaf mijn eigen Macbook. Comm.On telt acht medewerkers, er zijn zes bureaus die tegen elkaar aan staan plus een apart bureau voor Coen. Niet iedereen werkt natuurlijk elke dag. Soms werkt er iemand vanuit huis of werkt dan deels thuis en komt dat een deel van de dag naar het kantoor. Op dinsdag is het volle bak, iedereen werkt die dag.

Ik deel als het ware een bureau met Vincent. Wanneer hij niet aanwezig is werk ik aan zijn bureau op de Macbook die daar staat aangesloten op een groot beeld. De andere dagen waarop hij aanwezig is kan ik op mijn Macbook werken aan een ander bureau. Mijn Macbook is dan ook aangesloten op een groot scherm. Op maandag, donderdag en vrijdag werk ik aan het bureau van Vincent. De overige dagen werk ik aan het bureau van Willeke waar ik mijn eigen Macbook dan gebruik. Het switchen van bureau’s en werkstations geeft geen problemen. Dit komt ook weer omdat alles op de server wordt opgeslagen en zolang ik mijn inloggegevens heb kan ik dus bij alle projecten.

Op elk bureau staat een telefoon, behalve één bureau. Hier zit dan ook de andere stagiair. Als iemand de telefoon opneemt kunnen ze hem doorverbinden naar een andere telefoon op het kantoor. Het maakt dus niet uit wie de telefoon uiteindelijk opneemt.

Mijn werkzaamheden

Tot nu toe heb ik aan veel verschillende opdrachten gewerkt. Websites updaten, content in websites en poster of flyers zetten, wekelijkse mailings versturen, vormgeven van posters, brochures en flyers. Dit zijn een aantal van de werkzaamheden. Ik ben begonnen met kleinere klusjes en heb steeds meer verschillende opdrachten gekregen.

Projecten

Een van de eerste werkzaamheden waar ik aan heb gewerkt is het updaten van de Wordpress websites van opdrachtgevers. Binnen de websites waren er veel plugin updates en een grotere update van Wordpress zelf. Ik moest eerst een backup maken op de webhosting van de website. Al had ik hier niet genoeg ruimte voor moest ik tijdelijk de opslagruimte vergroten. Dit wordt gedaan zodat de eerdere versie altijd terug kan worden gezet voor als er iets fout gaat bij een update. Als de updates dan waren gedaan en er was niks versprongen binnen de site was ik klaar met het updaten van de site. Het waren aardig wat websites die ik uiteindelijk heb geupdate. Hierdoor heb ik wel heel mooi inzicht gehad op welke, en wat voor klanten Comm.On allemaal heeft. Ook heb ik meteen een beetje gezien hoe de Wordpress websites in elkaar zitten. Dit was dus een erg goede eerste opdracht om het bedrijf en de soorten klanten te leren kennen.

Voor de instagram van Comm.On heb ik een aantal mockups gemaakt van websites die zijn gemaakt. Hierdoor heb ik kunnen zien hoe de meeste websites worden opgebouwd en er qua uiterlijk uit zien.

Voor de opdrachtgever Loktechniek heb ik voor de wervingscampagne bestanden nagelopen op netheid. Ik heb gecheckt of alle tekstgrootte en uitlijning klopte en of de vlakken overal hetzelfde waren. Later heb ik hier ook een design voor een autosticker op werkelijk formaat opgemaakt.

De eerste opdracht die ik zelf moest vormgeven was een a5 flyer voor de voetbalclub Rohda ‘76. Het moest een wervende flyer worden waarmee ze een damesteam bekend maakte. Ik heb op basis van de huisstijl en eerder gemaakte producten een mooie flyer kunnen maken die uiteindelijk 1000 keer is gedrukt en uitgedeeld.

Voor de Business Club Rijnstreek (BCR) heb ik de taak op me gekregen om de wekelijkse mailing bij te houden. Hiervoor gebruiken we Mailchimp. Dit is een programma om mailtjes op te maken en naar lijst met mensen te sturen. Voor de mailing van BCR moet ik elke week actuele nieuwsberichten in de mail doen en de agenda up to date houden. Hetzelfde moest gebeuren op de site van de BCR. Dit is een Wordpress site waarop ik de agenda en events wekelijks up to date houd.

In Indesign heb ik een drieluik folder ontworpen voor Finncolors. Deze folder is voor een bepaalde verf die zij verkopen. Ik heb de vormgeving gebaseerd op hun huisstijl en op designs die eerder zijn gemaakt voor Finncolors.

Tussendoor was er een spoedklusje waar ik aan mee mocht helpen. Er moest een pagina gemaakt worden waar klanten op terecht komen als ze een bericht achter willen laten. Er was een afbeelding met een voorbeeld van hoe het er uiteindelijk uit zou moeten komen te zien aangeleverd. Op basis van dit voorbeeld moest ik met de aangeleverde achtergrond en het logo de pagina opzetten. Het opzetten heb ik met SASS gedaan. Dit was ook de eerste keer dat ik SASS heb gebruikt in een echte opdracht. Ook heb ik tijdens dit klusje kennis kunnen maken met het Git programma Sourcetree. Hierin kun je code bestanden met elkaar delen. Wanneer iemand een aanpassing heeft gedaan in de code kun je zien wanneer en wat er is verandert.

Voor de opdrachtgever Den Hertog heb ik een mail template op moeten zoeken. Samen met Coen hebben we een mooie template uitgezocht waarin ik een design ben gaan samenstellen voor een orderbevestigingsmail. Deze mailtemplate is zo uitgebreid dat we hem ook bij andere klanten kunnen gebruiken. Zo heb ik nu voor twee klanten met dezelfde template een mail design opgezet.

Voor Rens de Bruijn heb ik een volledige brochure van 28 pagina’s vormgegeven. Van Coen heb ik de content ontvangen die er allemaal in moest komen. In de brochure zijn drie soorten werkvoertuigen te vinden die Rens de Bruijn verhuurt en verkoopt. Omdat het een brochure is die gedrukt moest worden en deze dubbelzijdige pagina’s zou krijgen was het even puzzelen met de hoeveelheid pagina’s die er gebruikt konden en zouden worden. Wat betreft de vormgeving heb ik na een voorstel samen met Coen een mooie uiteindelijke vormgeving gemaakt. Deze hebben we doorgetrokken over de gehele brochure. Tussendoor ben ik ook samen met Coen langs geweest bij Rens de Bruijn. Hier hebben we het gehad over de brochures en hebben we er een mooi eindproduct van kunnen maken. Ik vond het erg leuk om mee te mogen naar de opdrachtgever om te horen wat die had te zeggen over mijn vormgeving van de brochure. De brochure was opgestuurd naar de drukker waar er 1000 zouden worden gedrukt. Bij de eerste druk was er echter iets misgegaan waardoor de volgorde van de pagina’s niet klopte. Er is daarna snel nog een groot aantal van de brochures goed gedrukt zodat deze meteen konden worden gebruikt. Ik ben uiteindelijk erg trots geworden op het eindproduct omdat het leerzaam was en ik er aardig lang aan heb gewerkt.

Een opdracht waar ik recent mee heb geholpen is het maken van de website van Alle Ophangsystemen. Deze is er in het Nederlands, maar ook in het Engels. Deze websites worden in dezelfde stijl in een nieuw jasje gehangen. Ik heb de home pagina’s en andere pagina’s opgemaakt.

Tussendoor heb ik ook aan kleinere opdrachten gewerkt. Zo heb ik voor verschillende opdrachtgevers banners en afbeeldingen opgemaakt of dingetjes in Photoshop of Indesign aangepast. Ook heb ik een keer een site nagelopen op opmaak en gekeken of alle links goed werkten.

Zelfreflectie

1. De basis van Sass leren kennen en hier binnen websites mee werken.
In het eerste deel van mijn stage heb ik hier al kennis mee kunnen maken. Ik heb veel verhalen gehoord over waar het in wordt gebruikt. Ook heb ik al wat uitleg gehad over SASS. Het is eigenlijk bijna hetzelfde als CSS alleen kan het veel korter worden geschreven. Je kunt namen in elkaar nestelen waardoor je niet telkens elke benaming opnieuw moet opnoemen. Ik heb bij één project dit tot nu toe gebruikt. Het is erg wennen als je gewend bent met CSS te werken, maar het is uiteindelijk wel veel korter en makkelijker.

Dit leerdoel is dus nog gaande omdat ik er wel al mee ben begonnen, maar ik wil graag nog meer van SASS weten en erover leren. Ook wil ik SASS in mijn volgende stageverslag gebruiken.

2. Mijn Wordpress vaardigheden verbeteren en met het eigen thema werken binnen Wordpress.
Met dit leerdoel ben ik zeker al bezig geweest. Ik heb in het begin Wordpress sites van opdrachtgevers moeten updaten. Hierdoor kon ik zien welke thema’s en plugins veel worden gebruikt voor de sites die Comm.On beheert. Ook heb ik een aantal keer aanpassingen moeten doen aan een Wordpress site. Zo heb ik met opties gewerkt binnen Wordpress waar ik nog niet eerder mee heb gewerkt.

Ook heb ik tussendoor af en toe al kleine stukjes van het eigen thema te zien gekregen. Hierbij legde Rogier dan kort uit wat een bepaald stukje code deed en hoe dit dan in Wordpress er uit komt te zien. Ik vind Wordpress erg interessant en ga er ook zeker nog vaker mee werken de komende tijd.

3. Git ontdekken en hiermee leren te werken.
Het Git programma waarmee ze bij Comm.On werken is Sourcetree. Hier heb ik een korte uitleg over gehad en ook al een keer mee gewerkt. Ik heb geleerd hoe ik met Sourcetree code bestanden push om het zo naar iemand te sturen, en pull om code bestanden te ontvangen. Je kunt hierin heel duidelijk zien wie, wat, wanneer heeft aangepast aan het bestand.

Het is een mooi programma dat ik nog wel verder moet ontdekken. Ik heb er één keer mee gewerkt. Hierdoor heb ik het wel ontdekt maar om er echt goed mee te leren werken zou ik het nog een aantal keer moeten gebruiken tijdens projecten.

Conclusie

Dit eerste deel van mijn stageperiode heb ik veel geleerd. Zowel van het bedrijfsleven als alle werkzaamheden binnen het bedrijf. Het is erg leuk om bij Comm.On stage te lopen. Ik leer van iedereen binnen het bedrijf en kan aan iedereen vragen stellen.

Doordat ik veel vormgeving heb gedaan en veel heb gewerkt met Photoshop en Indesign ben ik hier ook veel beter in geworden. Ik werk nu veel sneller met Photoshop en heb hier binnen een aantal trucjes geleerd om dingen sneller te kunnen doen. In Indesign heb ik gewerkt voor het print- en drukwerk. Zo heb ik geleerd over de snijtekens en het afloopgebied en hoe je hiermee moet werken. Ook heb ik in Indesign nieuwe tools gebruikt die ik nog niet eerder kende.

Voor de vormgeving van teksten en titels heb ik van Coen hele nuttige tips gehad om het beter en makkelijker leesbaar te maken. Dit heb ik ook meteen bij meerdere opdrachten toe kunnen passen.

Over Wordpress en coderen heb ik ook een aantal nieuwe dingen geleerd door bij opdrachten hiermee te werken. Zo kreeg ik uitleg van Rogier over hoe zij alles doen en gebruiken binnen hun projecten. Hij legt het heel enthousiast uit waardoor ik hierover ook steeds meer wil weten en leren.

Doordat ik zoveel heb geleerd en ervaring op heb gedaan in zo’n korte periode bij Comm.On ben ik nog meer geïnspireerd en gemotiveerd geraakt.

Er valt in ieder geval nog genoeg te leren binnen Comm.On. Dit is de reden dat ik mijn tweede stageperiode ook weer hier bij Comm.On door ga brengen. Ik kijk ernaar uit!

Vormgeving verslag

Dit verslag is gemaakt vanaf nul in HTML en CSS. Ik heb gekozen voor een rustige sfeer omdat het verslag erg veel tekst bevat. Voor dit eerste stageverslag heb ik drie tinten blauw gekozen om te gebruiken voor de titels. Deze blauwe kleuren passen bij elkaar en vallen op op de witte achtergrond. De koppen heb ik groot en duidelijk gemaakt met de subkoppen wat kleiner en een lichtere kleur blauw. Omdat het veel tekst is heb ik rondom de hoofdstukken meer witruimte gelaten, hierdoor heeft het meer rust. De koppen hebben het lettertype Montserrat, en de alinea's hebben het lettertype Open sans. Montserrat vind ik een erg mooi lettertype voor grote kopteksten, en Open sans is goed leesbaar als alinea lettertype.

Ik heb voor een navigatie aan de zijkant gekozen zodat je makkelijk en altijd kan navigeren naar het gewenste hoofdstuk. Ook kan je zo altijd zien waar je in het verslag bent.

Bronvermelding

Personen
Coen van Meijeren, eigenaar van Comm.On
Al mijn collega's bij Comm.On

Websites
https://www.comm-on.nu/
https://www.w3schools.com/
https://css-tricks.com/
https://codepen.io//